Når vaktbikkja biter

Pressen kalles ofte den fjerde statsmakt. Den skal avdekke kritikkverdige forhold, holde makten ansvarlig og bidra til et velfungerende demokrati. Men hva skjer når vaktbikkja biter i stedet for å bjeffe? Når mediene selv bryter de reglene de er satt til å følge?

De fleste norske redaksjoner leverer grundig og balansert journalistikk hver eneste dag. Likevel finnes det situasjoner hvor jakten på en sak, på raske poeng eller klikk har gått på bekostning av både lovverk og presseetiske regler. Da kan skadeomfanget bli stort – og i verste fall irreversibelt.

Spillereglene
I Norge har vi to sett regler som styrer pressens arbeid. Det ene er lovverket – blant annet reglene om privatlivets fred og ærekrenkelser. Det andre er de presseetiske normene i Vær Varsom-plakaten, som er pressens egen «grunnlov». Her finner vi prinsipper om kildekritikk, samtidig imøtegåelse og hensynet til enkeltpersoner og virksomheter som kan bli skadelidende.

Når mediene bryter disse reglene, skjer det ikke bare et overtramp mot den som omtales. Det svekker også pressens egen troverdighet og hele samfunnets tillit til journalistikken.

Når du rammes
For den som står midt i en mediestorm, oppleves det ofte som om man mister kontrollen. Den første innskytelsen kan være å tie stille og håpe at det blåser over. Vår erfaring er at det er nettopp da du må handle.

  • Skaff deg raskt oversikt: Hva er publisert, og hva er grunnlaget?

  • Dokumenter fakta: Skriv ned ditt eget hendelsesforløp og samle dokumentasjon.

  • Krev rettighetene dine: Insister på samtidig imøtegåelse og be redaksjonen følge Vær Varsom-plakaten.

  • Tenk langsiktig: Noen ganger må skaden håndteres i ettertid, gjennom en PFU-klage eller en minnelig løsning.

Etter stormen
Skaden kan være skjedd, men kampen er ikke nødvendigvis tapt. Pressens Faglige Utvalg (PFU) feller jevnlig medier som har brutt god presseskikk. Mange saker løses også utenfor offentligheten, der den rammede får en løsning som gir oppreisning og trygghet.

Det avgjørende er å ha kompetanse som forstår både jussen, etikken og medielogikken – og som kan stå støtt sammen med deg når det stormer.

“Skaden kan være skjedd, men kampen er ikke nødvendigvis tapt”

Rådhuset tar kampen
Rådhuset har vi utviklet spisskompetanse på å ansvarliggjøre mediene. Vi bistår virksomheter og enkeltpersoner med å navigere i mediestormen, stille presseetiske krav underveis – og forfølge overtramp i ettertid. Vi har oppnådd gjennomslag i PFU, vi har bidratt til minnelige løsninger, og vi har hjulpet klienter med å gjenreise både tillit og trygghet.

Pressen skal stille spørsmål, men de skal også følge spillereglene. Når de ikke gjør det, skal det ikke stå ubesvart.

Ønsker du en samtale om hvordan du kan håndtere eller forfølge presseetiske overtramp?

Ta kontakt. Vi lytter først.

Kontakt oss

Partner / prosjektleder offentlig sektor frode@radhuset-as.no
Tlf. 976 65 179

Frode Verpe

Partner / prosjektleder privat sektor oystein@radhuset-as.no
Tlf. 971 91 117

Øystein Hjorthaug